Rijksmuseum Amsterdam
Home Over ons Recensies Contact

Een dagje Rijksmuseum zonder eerst De Nachtwacht en de Melkmeid te zien is voor een dagjestoerist ondenkbaar. Om die reden is het op de afdelingen Middeleeuwen tot Renaissance en de 19e eeuw met de fraaie collectie impressionistische schilderkunst veel rustiger en een bezoek meer dan waard.

Middeleeuwen tot Renaissance

Tijdens het eerste deel van de lezing die vooraf gaat aan de excursie, maakt u kennis met de esthetiek en het raffinement van de middeleeuwse kunst van de jong gestorven lekenbroeder Geertgen tot St Jans en de Meester van Alkmaar.

Jan van Scorel, die als een van de eerste Noord-Nederlandse schilders Italië bezocht, maakte in Rome kennis met het werk van Michelangelo en Rafael en dat zien we terug in dit prachtige schilderij van Maria Magdalena

De middeleeuwse kunst beleerde en wakkerde met haar sensuele schoonheid de emoties van de gelovige aan door de Bijbelverhalen in de eigen tijd te plaatsen: Christus wordt geboren in een middeleeuwse schuur en Maria, Jozef en de herders zijn middeleeuwse mensen en dragen middeleeuwse kleding.

Naast propaganda hadden de kunstwerken ook een versierende en een specifiek liturgische functie. Met een afbeelding van Christus of Maria kon de middeleeuwse kunstenaar niet zomaar vrij omspringen. Hij had rekening te houden met voorschriften en conventies. Het bijzondere is nu dat die voorschriften de vindingrijkheid van de grote kunstenaars geenszins hebben beperkt maar, zoals u zult zien, juist hebben gestimuleerd.

De geboorte van Christus, Meester van de Brunswijkse Diptiek, ca. 1500 (uitsnede)

Amsterdams impressionisme


Wanneer ik op een koude winterse dag in Amsterdam de gracht oversteek zie ik altijd dit schilderij van Breitner voor me“.

De Singelbrug van G.H.Breitner, 1898

Het tweede deel van de lezing en van onze excursie (na de lunch) gaat over het Amsterdamse impressionisme met speciale aandacht voor deze schilderreus.                                                                    

George Hendrik Breitner zag zichzelf als ‘le peintre du peuple’ en koos zijn modellen bij voorkeur uit de lagere klassen: arbeiders, dienstmeiden en bewoners van de volksbuurt.      

Het Rijksmuseum bezit een prachtige serie werken van hem, waaronder dit beroemde schilderij van Geesje Kwak als “meisje in witte kimono”, vele virtuoze schetsen en bijzondere foto’s die Breitner lopend door de stad vanuit de heup schoot en die hij vaak als uitgangspunt voor zijn schilderijen gebruikte.

In Amsterdam trok Breitner regelmatig op met Isaac Israels. Beiden probeerden ‘het vlietende leven’ van de stad vast te leggen. Hun onderlinge rivaliteit zorgde jarenlang voor spanningen. Gedurende hun gehele carrière hebben Breitner en Israels elkaar bewonderd, benijd en geïnspireerd. 




Data

lezing: di-avond 1 febr 2022
excursie: wo 2 febr 2022

Kosten

Kosten lezing en excursie, inclusief koffie en taart:
met Museumkaart: € 65,-.
Zonder Museumkaart: € 85,-

Inschrijven

Na inschrijving ontvangt u een bevestiging per mail met informatie over de locatie en aanvangstijd van de lezing en over de bereikbaarheid en de adressen van de musea.